Keppiä, porkkanaa ja osatotuuksia.
27.5.2014
Itellan pr-osasto on paiskinut jälleen hommia. Todisteena tästä jakeluhenkilöstön taukotilojen kahvipöydiltä luettavaksi oli tulostunut palvelutuotannon johtaja Anu Punolan hehkeällä kuvalla kuorrutettu kiitoskirje, jossa perusjakelun henkilöstöä ja esimiehiä kiiteltiin ponnisteluista uusien reittien käyttöönoton jäljiltä. Kun Punola aiemmin suututti kokeneen ja ammattitaitoisen jakeluhenkilöstön julkisuuteen esittämillään kommenteilla, joiden mukaan postinjakelun ongelmat johtuivat uusien reittien opetteluvaiheesta, on nyt kiittelyn paikka. Jossain ilmeisesti tajuttiin, ettei ”keppiä tarjoamalla” saada henkilöstöä uudistusten taakse ja tekemään töitä entisestään kovemmalla tahdilla yhteisen tulevaisuuden hyväksi, vaan porkkana voisi toimia paremmin. Kissa kiitoksella elää, mutta ei irtisanottu tai työuupumuksesta kärsivä postiljooni. Johtaja Punola kertoo kirjeessään, että noin 80% toimipaikoista työtä tehdään ongelmitta, henkilövähennyksistä huolimatta. Postilla on noin 500 jakelutoimipaikkaa. Valtaosa yt-vähennyksistä kohdistui suuriin kaupunkeihin ja – jakelutoimipaikkoihin. Lukumäärällisesti näitä jakelutoimipaikkoja voi hyvinkin olla tuo jäljelle jäävä 20% ja näissä asiat eivät olekaan rullanneet kuin Kustin pyörä. Tuo 20% sisältää kuitenkin suuria talousalueita, joten jakeluongelmat ovat kerralla massiivisia ja näkyviä. Haja-asutusalueiden jakelutoimipaikat selvisivät vähennyksien mainingeista suhteellisen hyvin. Ihmettelyä aiheuttaa niin ikään ”ennakoitua suurempi osoitteettoman lähetysmäärä” selitys. Ennakot ovat aina heittäneet häränhanuria, eikä tätä ongelmaa ole onnistuttu – edes alenevien volyymien aikakautena – korjaamaan. Reittien ja työvuorojen toimimattomuus on todistettu monin paikoin. Näin käy kun tämäkin työ (suunnittelu) tehdään pikavauhdilla, ilman paikkakunta- ja reittituntemusta jopa toiselta puolelta maata. Joku voisi todeta että sitä saa mitä tilaa. Kiireellä ei tule kuin toimimattomia reittejä. Seuraukset siis on nähty. Todelliset jakelujäämät voivat joinain päivinä asettuakin johtaja Punolan antaman prosenttihaarukkaan, tai sitten ei. Reittien häntien asukkaat ja asiakkaat ovat todellakin tämän saaneet tuta. Mitä ei ole missään vaiheessa tuotu ilmi on, kuinka paljon jää tekemättä muuta tärkeää työtä. Osoitehuoltoon kertyy selvittämätöntä postia sellaisia sinilaatikkotorneja, että työsuojeluvaltuutettu kirjaisi tämän työturvallisuusriskiksi. Tuskin on poikkeamahallinta-ilmoituksia tehty näiltä osin päivittäin kuten olisi pitänyt. Esimiehet joutuvat harvasen päivä pyörittämään soittolottoa kun resurssi ei riitä. Henkilöstökustannukset saattavat nousta jopa aiempaa suuremmiksi kun maksetaan muutosturvat, irtisanottujen ja lisätuuraajien palkka- yms. kustannukset ja tietenkin ylityökorvaukset niille jakajille, joita ylitöiden tekeminen vielä kiinnostaa. Mediassa on uutisoitu Itellan takaisinrekrytointitoimista. Tämä tieto osin hämmästyttää työntekijöitä. On ajateltu, että tämä käytäntö, jossa ensin sanotaan henkilö irti ja sitten tarjotaan määräaikaista työsopimusta kesälomakaudelle, olisi tiedossa ja hyväksytty. Ilmeisesti näin ei ole vaan toimintaa on pidetty eriskummallisena ja jopa tyrmistyttävänä. Tällaiseen käsitykseen työntekijänä ei voi olla samaistumatta.
Miko Haarala, alueluottamusmies, Kuopio. |