Itella vaihtaa nimensä Postiksi
13.8.2014
Itella Oyj vaihtaa toiminimensä Posti Group Oyj:ksi 1.1.2015 lähtien. Posti palvelee jatkossa yhdellä palvelubrändillä niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaita. Muutos parantaa entisestään asiakaskokemusta ja selkeyttää yhtiön identiteettiä suomalaisena postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluyrityksenä. Itellan ylimääräinen yhtiökokous on tehnyt päätöksen konsernin nimen vaihtamisesta. Itella Oyj:n uusi nimi on 1.1. 2015 alkaen Posti Group Oyj. – Posti on perinteinen ja arvostettu suomalainen brändi, joka on palvellut kunniakkaasti suomalaisia 375 vuoden ajan. Olemme ylpeitä juuristamme ja olemme nyt rakentamassa uutta Postia moderniksi, asiakaskeskeiseksi ja laadukkaaksi palveluyritykseksi, sanoo konsernin toimitusjohtaja Heikki Malinen. Suomalaisilla on vahva tunneside PostiinNimenmuutoksen myötä Itella luopuu kahden brändin käytöstä kotimaassa. Nykyisin Itella toimii Suomessa Posti-nimellä kuluttaja-asiakkaille ja Itella-nimellä yritysasiakkaille. Ensi vuodesta lähtien Postista tulee Suomessa yhtiön ainoa brändi, joka palvelee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita. – Suomalaisilla on erittäin vahva tunne- ja luottamusside Postiin. Kohderyhmätutkimuksista saatujen tulosten perusteella yhtiön brändiä pitää selkeyttää ja Posti-nimi oli ylivertainen vaihtoehto. Kuluttajista ja yrittäjistä yli 80 % pitää Posti-nimeä sopivampana nimenä yritykselle. Yhdellä nimellä voimme tarjota asiakkaillemme selkeämmän asiakaskokemuksen ja palveluvalikoiman. Muutos selkiyttää asiointia Postin kanssa sekä omaa tekemistämme. Konsernin nimi muuttui vuonna 2007 Itellaksi kansainvälistymisen seurauksena. Konserni oli laajentunut tuolloin Suomen lisäksi kahdeksaan maahan ja toiminnasta iso osa oli muuta kuin postitoimintaa. Posti -nimestä ei missään vaiheessa luovuttu, vaan se on palvellut kaiken aikaa kuluttaja-asiakkaita Suomessa. Malisen mukaan kahden brändin malli ei ole toiminut odotetusti, vaan se on tuonut ylimääräisiä kustannuksia ja vaikeuttanut yhtiön palvelumielikuvan kirkastamista. Nimenmuutos on osa visiotaNimenmuutos on osa yhtiön uutta vuoteen 2020 ulottuvaa visiota. Nimenmuutosta on valmisteltu vuoden ajan yhtiön omasta aloitteesta. Uusi nimi vahvistaa konsernin identiteettiä postin, logistiikan ja verkkokaupan palvelujen tarjoajana. Konsernin posti- ja logistiikkatoiminnot keskittyvät Suomen ja lähimarkkinoiden palvelemiseen. – Olen erittäin innoissani tästä nimenmuutoksesta ja toivon, että asiakkaamme näkevät tämän positiivisena uudistuksena. Tervetuloa asioimaan kanssamme Postiin, toivottaa Malinen. Konsernin ulkomaiset logistiikkaliiketoiminnot jatkavat toistaiseksi Itella-nimellä. Taloushallinnon ulkoistus- ja automatisointipalveluja tarjoava OpusCapita jatkaa omalla nimellään Posti Group Oyj:n alakonsernina tavoitteenaan voimakas kansainvälistyminen.
Toimitusjohtaja Heikki Malinen, mistä ajatus nimen vaihtoon lähti?
Itella Point, Ilta-Sanomat/ Annu Laine |