Itella vaihtaa nimensä Postiksi

13.8.2014

Itella Oyj vaihtaa toiminimensä Posti Group Oyj:ksi 1.1.2015 lähtien. Posti palvelee jatkossa yhdellä palvelubrändillä niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaita. Muutos parantaa entisestään asiakaskokemusta ja selkeyttää yhtiön identiteettiä suomalaisena postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluyrityksenä.

Itellan ylimääräinen yhtiökokous on tehnyt päätöksen konsernin nimen vaihtamisesta. Itella Oyj:n uusi nimi on 1.1. 2015 alkaen Posti Group Oyj.

– Posti on perinteinen ja arvostettu suomalainen brändi, joka on palvellut kunniakkaasti suomalaisia 375 vuoden ajan. Olemme ylpeitä juuristamme ja olemme nyt rakentamassa uutta Postia moderniksi, asiakaskeskeiseksi ja laadukkaaksi palveluyritykseksi, sanoo konsernin toimitusjohtaja Heikki Malinen.

Suomalaisilla on vahva tunneside Postiin

Nimenmuutoksen myötä Itella luopuu kahden brändin käytöstä kotimaassa. Nykyisin Itella toimii Suomessa Posti-nimellä kuluttaja-asiakkaille ja Itella-nimellä yritysasiakkaille. Ensi vuodesta lähtien Postista tulee Suomessa yhtiön ainoa brändi, joka palvelee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita.

– Suomalaisilla on erittäin vahva tunne- ja luottamusside Postiin. Kohderyhmätutkimuksista saatujen tulosten perusteella yhtiön brändiä pitää selkeyttää ja Posti-nimi oli ylivertainen vaihtoehto. Kuluttajista ja yrittäjistä yli 80 % pitää Posti-nimeä sopivampana nimenä yritykselle. Yhdellä nimellä voimme tarjota asiakkaillemme selkeämmän asiakaskokemuksen ja palveluvalikoiman. Muutos selkiyttää asiointia Postin kanssa sekä omaa tekemistämme.

Konsernin nimi muuttui vuonna 2007 Itellaksi kansainvälistymisen seurauksena. Konserni oli laajentunut tuolloin Suomen lisäksi kahdeksaan maahan ja toiminnasta iso osa oli muuta kuin postitoimintaa. Posti -nimestä ei missään vaiheessa luovuttu, vaan se on palvellut kaiken aikaa kuluttaja-asiakkaita Suomessa.

Malisen mukaan kahden brändin malli ei ole toiminut odotetusti, vaan se on tuonut ylimääräisiä kustannuksia ja vaikeuttanut yhtiön palvelumielikuvan kirkastamista.

Nimenmuutos on osa visiota

Nimenmuutos on osa yhtiön uutta vuoteen 2020 ulottuvaa visiota. Nimenmuutosta on valmisteltu vuoden ajan yhtiön omasta aloitteesta. Uusi nimi vahvistaa konsernin identiteettiä postin, logistiikan ja verkkokaupan palvelujen tarjoajana. Konsernin posti- ja logistiikkatoiminnot keskittyvät Suomen ja lähimarkkinoiden palvelemiseen.

– Olen erittäin innoissani tästä nimenmuutoksesta ja toivon, että asiakkaamme näkevät tämän positiivisena uudistuksena. Tervetuloa asioimaan kanssamme Postiin, toivottaa Malinen.

Konsernin ulkomaiset logistiikkaliiketoiminnot jatkavat toistaiseksi Itella-nimellä. Taloushallinnon ulkoistus- ja automatisointipalveluja tarjoava OpusCapita jatkaa omalla nimellään Posti Group Oyj:n alakonsernina tavoitteenaan voimakas kansainvälistyminen.

 

Toimitusjohtaja Heikki Malinen, mistä ajatus nimen vaihtoon lähti?

- Posti on perinteinen ja arvostettu suomalainen brändi, joka on palvellut meidän asiakkaitamme jo 375 vuotta. Viime vuonna julkaisimme uuden vision, jonka puitteissa yhtiö keskittää voimakkaammin logistiikkaan ja verkkokauppaan. Samalla tulemme vuodenvaihteessa fuusioimaan kaikki yhtiön toiminnat yhden yhtiön alle, mikä on taustalla brändin uudistamisessa.

Kuinka suuri konsulttiryhmä nimenmuutoksen takana on?

- Tämä on täysin oma päätös. Pyrimme vain yksinkertaistamaan ja kirkastamaan meidän toimintaamme. Tämä on omalla porukalla mietitty päätös tässä viimeisen vuoden aikana.

Tiedotteessa kerroitte, että sekä Itellan että kuluttajia palvelevan Postin yhtäaikainen ylläpito on tuonut ylimääräisiä kustannuksia. Kuinka paljon kustannuksia nimenvaihto Itellaksi aikanaan toi?

- Sitä en pysty tässä yksilöimään. Enemmän tässä on kyse siitä, että kun yhtiöllä on monta brändiä, niiden yhtenäinen ylläpito on hankalampaa.

Paljonko nimenmuutokseen tällä kertaa kuluu rahaa?

- Me palaamme siihen varmasti myöhemmin. Totean vain sen, että uudistus tullaan käynnistämään asteittain ensi vuonna ja palaamme tarkemmin siihen, miten se tapahtuu ja millä aikataululla.

Minkälaisia toimenpiteitä nimenmuutos vaatii käytännössä? Vaihtuvatko kyltit ja logot?

- Palaamme tuohonkin sitten, kun suunnitelmat selkeytyvät. Päätös julkistettiin nyt, mutta itse toimeenpano tapahtuu vasta ensi vuoden puolella.

Mitä tarkoittaa kansankielellä, että ”kahden brändin malli on vaikeuttanut yhtiön palvelumielikuvan kirkastamista”?

- Lähinnä sitä, että ei ole täysin selvää, mitä kaikkea yhtiö tekee, ja pyrimme selkeyttämään yhtiön toimenkuvaa jatkossa.

Eikö mielestänne tämä nimen vaihtelu edes takaisin vähennä konsernin uskottavuutta?

- Ei minun mielestäni. Näen, että päätös, joka tehtiin vuonna 2007, on tehty erilaisessa tilanteessa. Yhtiö on nyt aika paljon muuttunut viimeisten seitsemän, kahdeksan vuoden aikana, ja tämä brändin selkeyttäminen on osa uuden vision läpivientiä.

 

Itella Point, Ilta-Sanomat/ Annu Laine